Melasa

Melasa – niepotrzebny odpad czy czarne złoto

Melasa dopiero niedawno zyskała na popularności i zagościła w zwykłych domach, kiedy poznano się na jej bogatych właściwościach i różnorodnym zastosowaniu. Jest z powodzeniem stosowana jako zamiennik cukru czy innych substancji słodzących. Jednak wielu nadal nie wie co kryje się pod tą nazwą,

Czym jest melasa?

Melasą nazywamy gęsty syrop, o słodkim smaku.który powstaje przy produkcji cukru. Z początku był traktowany jako odpad, ponieważ po osiągnięciu pewnego etapy dalsze pozyskiwanie sacharozy jest już nieopłacalne. Zawartość sacharozy w melasie nie sięga powyżej 40 %. Rafinacja czyli proces oczyszczania cukru powoduje pozbawienie go większości składników odżywczych, tak aby zawartość sacharozy wynosiła 99, 7%. Te wartości odżywcze to inaczej melasa, przez wielu nazywana “czarnym złotem”. Biały cukier jest jest jej pozbawiony, w cukrze brązowym jej zawartość wynosi do 10 % i to jej zawdzięcza swój kolor.

Rodzaje melasy

W zależności od tego na jakim etapie zaprzestano rafinacji można uzyskać melasę o różnych zawartościach sacharozy, a co za tym idzie różnym kolorze. Jasnobrązowy syrop zawiera najwięcej sacharozy, a niemal czarny-najmniej. Melasa może różnić się też pod względem roślin z której została pozyskana. Melasa trzcinowa powstaje z trzciny cukrowej, melasa buraczana- z buraka cukrowego, natomiast melasa karobowa wytwarzana jest z mączki chleba świętojańskiego.

Składniki odżywcze zawarte w melasie

Melasa ze strony www.bee.pl nie bez powodu uznawana jest jest za produkt, który powinny spożywać osoby dbające o swoje zdrowie, które nie mogą zrezygnować ze słodkiego smaku. Zawiera zarówno witaminy jak i minerały, które mają różne właściwości. Warto zwrócić uwagę na  zawartość witamin z grupy B takich jak: niacyna (B3), cholina (B4), kwas pantotenowy (B5) czy pirydoksyna (B6). Tak przedstawia się zawartość tych witamin w 100 g wraz z ich dziennym zapotrzebowaniem na ich spożycie:

  • Niacyna – 0,9 mg (5%)
  • Cholina – 13,3 mg (3,2%)
  • Kwas pantotenowy – 0,8 mg (8%)
  • Pirydoksyna – 0,7 mg (34%).

Z melasy możemy pozyskać też minerały takie jak żelazo, mangan, miedź, wapń, fosfor czy potas. Pod względem ilości substancji przeciwutleniających, które walczą z wolnymi rodnikami, jest najlepszym wyborem wśród wszelkich słodzików.

Właściwości prozdrowotne

Obecność witamin z grupy B sprawia,że melasa działa korzystnie na układ nerwowy, wspomagając koncentrację i równowagę psychiczną. W badaniach potwierdzono też że melasa wpływa na zwiększoną odporność organizmu, reguluje ciśnienie krwi, zapobiega stanom zapalnym i starzeniu się organizmu chroniąc komórki przed stresem oksydacyjnym, a także wzmacnia kości. Udowodniono nawet, że spożywanie melasy zwiększa męską płodność.

Melasa może być dobrym zamiennikiem cukru przy codziennym gotowaniu. Sprawdzi się w kawie, herbacie, przy wypiekach i innych deserach. Jako alternatywa cukru, nadal spełnia jego rolę, ale ponadto dostarcza ważnych składników mineralnych i witamin, które są niezbędne w każdej diecie.

Jedzenie zdjęcie autorstwa azerbaijan_stockers - pl.freepik.com